Blogger Templates

Followers

Thursday, September 2, 2010

Ketahuilah bahawa riak terbahagi kepada 6 jenis, iaitu:

Pertama: Riak dengan anggota tubuh badan seperti menampakkan badannya berkeadaan kurus dan pucat agar orang lain menyangka bahawa dia seorang yang kuat mengerjakan ibadat pada malam hari dan kuat berpuasa pada siang hari.

Kedua: Riak dengan kelakuan, seperti menundukkan kepalanya dan melelapkan mata agar orang lain menyangka bahawa dia sedang berfikir tentang apa yang berlaku di akhirat.

Ketiga: Riak dengan pakaian seperti memakai pakaian daripada jenis kain yang amat keras dan bertampal-tampal seupaya orang lain menyangka bahawa dia daripada golongan ahli tasawuf.

Keempat: Riak dengan perkataan seperti keadaan orang yang riak ketika berpidato, ketika memberi nasihat kepada orang lain dengan menggunakan ayat Al-Quran dan hadis atau perkataan orang-orang salaf serta menampakkan hatinya sunyi daripada ikhlas dan benar, seperti menggerakkan bibirnya berzikir di hadapan orang lain.

Kelima: Riak dengan pekerjaan seperti menajangkan masa berdiri rukuk dan sujud di dalam sembahyang di hadapan orang lain.

Keenam: Riak dengan banyak murid dan bertemu dengan guru-guru.

www.tips-fb.com

No comments: