Blogger Templates

Followers

Thursday, August 9, 2012

Hasbunallah Wa Nikmal Wakil

 

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, hari yang sangat tenang. Nak tarik nafas dalam-dalam. Nak hayati keindahan alam sementara masih ada waktu.

Bosan menaip assignment, stop sekejap. Santai-santai tengok blog. Nak kongsi kehebatan kalimah Hasbunallah Wa Nikmal Wakil. Nak tahu tak? Jom!! ^__^

Bacaan hasbalah ni dibaca oleh Rasulullah S.A.W. ketika dikepung selama beberapa minggu oleh pasukan Ahzab dalam peristiwa peperangan Khandaq di Madinah. Akhirnya, tentera Islam beroleh kemenangan. Kisah ini juga diselitkan dalam Qalamullah menerusi ayat 173 surah Ali-Imran yang bermaksud : "Iaitu orang-orang yang mentaati Allah dan Rasul yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan, 'Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada mereka'. Maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab, 'Cukuplah Allah sebagai penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung'."



 
Satu lagi kisah kehebatan kalimah Hasbunallah Wa Nikmal Wakil tersingkap menerusi kisah Nabi Ibrahim A.S.. Ingat lagi tak kisah Nabi Ibrahim yang dicampakkan ke dalam api? Mesti ingat kan? Pada ketika itu, pengikut Raja Namrud melemparkan Nabi Ibrahim ke dalam api yang sedang marak dan menjulang-julang tinggi. Namun, Nabi Ibrahim kelihatan amat tenang dan membaca doa. Kalimah Hasbunallah Wa Nikmal Wakil mengakhiri doa baginda. Keajaiban berlaku. Dengan Kuasa Allah S.W.T., api menjadi dingin. Ketika Nabi Ibrahim mula dicampak ke dalam api yang panas, Jibril datang dan bertanya, " Apakah engkau memerlukan aku?" Nabi Ibrahim menjawab, " Kepadamu tidak, tetapi kepada Allah ya." Allah berfirman dalam ayat 69 surah Al-Anbiya' : "Kami berfirman, 'Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim'."

Kalimah hasbalah diucapkan oleh Aisyah R.A.. ketika kisah bohong (haditsul ifqi) tentang dirinya tersebar. Aisyah mengharapkan pertolongan Allah semata-mata.  



Sejarah telah membuktikan bahawa kekuatan kalimah hasbalah ini memberi kekuatan ketika berhadapan dengan ujian mahupun dengan fitnah yang amat berat. Allah sajalah tempat bergantung harap. Allah sebaik-baik pelindung. Allah sebaik-baik pembela.



 



www.tips-fb.com

No comments: