Blogger Templates

Followers

Monday, February 7, 2011

Bismillah..

Waktu sentiasa berlalu. Sedikit pun tidak menunggu kita. Manusia itu sering alpa. Leka dengan dunia. Hakikatnya usia semakin pendek. Detik untuk pergi meninggalkan dunia untuk bertemu Yang Maha Esa juga setia menunggu. Tiada siapa mampu menangguhkan mahupun mempercepatkan detik roh berpisah daripada jasad. Astaghfirullahalazim..Istighfarlah. Kesalahan itu tidak asing daripada insan yang bernama manusia. Apatah lagi kita adalah khalifah yang Allah ciptakan untuk memakmurkan alam semesta. Namun, adakah kita menunaikan kewajipan itu dengan sebaik mungkin? Tepuk dada, tanya iman.

Realiti dunia hari ini semakin menampakkan dunia yang semakin sakit. Sakit yang teramat dasyat. Bukalah mata. Lihatlah senario hari ini. Gejala sosial yang semakin menular amat membimbangkan. Adakah ini generasi yang bakal meneraju negara? Adakah ini generasi yang bakal memperjuangkan agama Islam nanti?

Bagaimanakah ini semua dapat diatasi mahupun dicegah? Semua pihak perlulah memainkan peranan. Jangan hanya menuding jari. Jangan bersikap" ibarat enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing". Sikap menjaga tepi kain orang sebenarnya amat wajar dilaksanakan pada hari ini. Jika semua pihak ingin buat tak tahu, siapa lagi yang akan menggalas tanggungjawab menegakkan beban dakwah? Fikirkanlah.

Bangkitlah. Buka fikiran. Majukan diri. Tepis rintangan yang datang dengan bijak dan matang. Wallahua'lam.

www.tips-fb.com

No comments: