Blogger Templates

Followers

Monday, February 7, 2011

Bismillah..

Manusia..manusia..

Sememangnya manusia dianugerahi pelbagai ragam oleh penciptanya. Kita tidak mengetahui apa yang berada dalam fikiran orang lain hatta untuk mengkaji bagaimana langit diciptakan adalah tidak tercapai oleh kemampuan akal untuk memikirkannya.


Sememangnya manusia penuh dengan variasi. Variasi itu menjadikan manusia itu unik. Keunikan itu juga yang membuat manusia berhubung. Ukhwah. Ya. Ukhwah itu amat penting. Walaupun manusia itu pelbagai, namun ukhwahlah yang menyatukan kita semua.



Bila berkata tentang keunikan dan kepelbagaian ragam manusia juga, kita menyedari bahawa pastinya manusia mempunyai pelbagai bentuk pemikiran. Ketidaksamaan pemikiran kadangkala menyebabkan perselisihan faham. Namun, percayalah. Setiap perselisihan faham itu boleh diselesaikan dan yang paling penting cegahlah ia sebelum berlaku. Bagaimana caranya? Sulamilah ukhwah dengan tolak ansur, kerjasama dan saling menghormati antara satu sama lain. Sekiranya semua orang mahu memperjuangkan pendapat masing-masing, pastinya persepakatan tidak akan terhasil. Justeru, ada masanya kita perlu menerima pendapat orang lain. Kita perlu mengakui bahawa bukan setiap pendapat kita merupakan pendapat yang bernas. Sekiranya semua pihak menjaga ukhwah ini dengan baik, hubungan harmoni dapat diwujudkan. InsyaAllah.



Namun, perlu kita fahami bahawa sikap memaafkan itu amat mulia. Sekiranya berlaku sebarang pergaduhan dan perselisihan faham, jernihkan ia dengan bermaaf-maafan. Lupakahlah apa yang pernah terjadi. Buang yang keruh, ambillah yang jernih. Sesungguhnya perbuatan memaafkan dapat menenangkan hati dan menghapuskan bara dendam yang terpendam. Sedarilah bahawa syaitan bergembira atas setiap perselisihan faham yang berlaku kerana syaitan tidak pernah letih daripada tipu muslihat untuk menyesatkan anak-anak Adam. Oleh itu, jangan biarkan diri kita leka dengan hasutan iblis laknatullah. Wallahua'lam.

www.tips-fb.com

No comments: