Blogger Templates

Followers

Friday, October 21, 2011

Bismillah..

Malam ini keadaan di IPG Kampus Bahasa Melayu sedikit sunyi kerana ramai guru pelatih telah pulang ke kampung halaman masing-masing. Ada juga yang balik pagi esok. Ada juga yang balik lewat sedikit kerana nak bersama-sama menyertai HIMPUN (22 Oktober) dan Konvensyen Keluarga Melayu Muslim (23 Oktober). Sebenarnya tengah touch up blog. Sengaja nak take five untuk coretkan something di blog kesayangan ana. Hehe.

Berbalik kepada tajuk post kali ni iaitu KELAMBU. Apa KELAMBU tu? Bukan ke kelambu digunakan untuk mengelakkan daripada gigitan nyamuk ketika tidur?  

 Kelambu macam ni lah ana guna masa kecil-kecil dulu. Huhu.

Exactly correct. Tapi ana bukan nak cakap tentang kelambu yang guna masa nak tidur tu. Ana nak cakap tentang KELAMBU seorang muslimah. 


 Kelambu inilah yang ana maksudkan, iaitu hijab untuk seorang wanita. 

Apa agaknya content post bertajuk KELAMBU ya? 

Meh sini ana share. Wanita merupakan salah satu ciptaan Allah S.W.T. yang sangat cantik. Bermula dari ubun-ubun kepala sehinggalah ke tapak kaki, cantik sungguh. Sebab itulah wanita diperintahkan menutup aurat mereka melainkan kepada mahramnya sahaja. 

Siapa Mahram kita? Tengok jadual di bawah. ^_^ 





Cuba fikir semula. Kenapa ya ana kata wanita itu wanita itu cantik? Mengapa pula wanita kena tutup semua anggota badan melainkan muka dan tapak tangan sahaja?Setiap bahagian pada seorang wanita itu mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Sebab itulah wanita perlu menutup auratnya, Jika tidak ditutup, pasti ada hati lelaki yang bergetar dan tergugat kerananya. Lebih membahayakan lagi apabila diiiringi pula dengan nafsu syahwat. Nauzubillah. Wanita itu bukan diciptakan untuk menarik perhatian lelaki sebaliknya wanita itu dijadikan daripada tulang rusuk seorang lelaki yang akan menjadi pendamping hidup serta pemberi semangat kepada tulang rusuknya iaitu suami.


Jom fikirkan sejenak. Ada orang kata pakai hijab ni leceh. Panaslah. Tak stylo. Selekeh. Siapa kata leceh? Siapa kata panas? Siapa kata tak stylo? Siapa kata selekeh? Sebenarnya itu hanya alasan. Alasan semata-mata. Ana tak rasa pun leceh, panas, tak stylo, selekeh. Sebaliknya, hijab tu ibarat pendinding diri. Apabila pakai hijab, bahagian-bahagian tertentu dapat ditutup. Mata pun selesa je memandang. Haa..kan manis macam tu. Hijab sebenarnya pelindung muslimah. Agar diri kita terjaga. Itu tandanya Allah memelihara kita. Tak ke kita patut rasa amat bersyukur dengan perlindungan Allah tu?



Jadi, jangan kata:


"Apalah susahkan diri pakai hijab."
"Tak stylo giler!"
"Panas!"
"Lecehnya pakai hijab."
"Aku tengok selekeh je minah tudung tu."
"Dah macam kelambu bila pakai tudung ni."






Apa yang Allah perintahkan untuk kita sebenarnya itulah yang terbaik. Percayalah. 







Biar sekarang kita merasai susah payah nak tutup aurat supaya maruah diri terjaga. Dunia hanya pinjaman. Dunia tempat kita menyemai benih amal ibadah. Akhirat tempat kita menuai pahala. Wallahua'lam.

www.tips-fb.com

No comments: