Blogger Templates

Followers

Saturday, October 22, 2011

Bismillah..

Usai solat subuh 22 Oktober 2011, ana menggosok baju untuk pergi ke HIMPUN. Kemudian, duduk menaip sedikit perkongsian yang ana rasa amat perlu untuk diluahkan di blog ini. 



Kita sebagai manusia sememangnya lemah. Tiada satu pun yang kita miliki melainkan hanya pinjaman semata-mata daripada Allah S.W.T.. Kita mengetahui bahawa Allah yang menciptakan kita. Bila ditimpa kesusahan, perit benar rasa hati ini. Rasa payah. Rasa terbeban. Rasa tiada upaya untuk terus mara ke hadapan. Bila ditimpa musibah, adakah kita lebih mendekatkan diri kepada Allah atau sebaliknya? Ana bagi satu contoh. Seorang gadis clash dengan kekasihnya. Berjurai-jurai air mata mengalir menangisi apa yang terjadi. Namun, cuba teliti sedalam-dalamnya. Beruntunglah gadis tersebut kerana Allah mahu memberinya kasih sayang-Nya yang lebih agung. Kerana apa? Cuba bayangkan kalau gadis itu terus terleka dengan kekasih hatinya, seluruh jiwa untuk kekasih, matanya memandang wajah kekasih yang bukan mahramnya, telinga mendengar kata-kata romantis sang kekasih, mulut sibuk mengucapkan kata-kata cinta untuk lelaki yang bukan suaminya, tangan dan kaki laju melangkah ke shopping complex, taman bunga. Untuk apa? Untuk dating dengan kekasih hati yang dipuja. Apabila clash, dirasakan dunia gelap gelita. Salah tanggapan itu. Salah sangat-sangat.


Itu sebenarnya peluang untuk si gadis lebih mendekatkan diri kepada Allah. Setiap hari, kita dating dengan Allah lima kali. Tapi, kenapa kita masih lagi mensia-siakan cinta-Nya? Padahal Dialah yang Maha Berkuasa. Setiap kali solat, kita mengucap dua kalimah syahadah. Mengakui bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah. Tetapi bila diteliti semula, kita lebih mengagungkan cinta manusia. Cinta yang boleh datang dan pergi semudah kelipan mata. Kunci hati manusia dalam kuasa Allah. Justeru, bila rasa sakit, letih, sedih, carilah Allah Tuhan Yang Esa. Tapi, janganlah pula bila sedih je mengadu dan ingat Allah. Kita perlu mengingati Allah dalam setiap keadaan. Bahkan, mendapat pahala jika kita sentiasa mengingati Allah. Niatkan setiap apa yang lakukan kerana Allah. Malah, kalau kita melakukan sesuatu tanpa niat kerana Allah, kita tidak mendapat apa-apa pun. 


Jadi, apabila kita diuji, yakinlah bahawa Allah sedang memilih kita untuk merasai hebatnya cinta-Nya. Jangan asyik kata "Kenapa aku je yang selalu ditimpa kesusahan?" Sebaliknya redhalah dengan ujian. Dekatkan diri dengan Allah. Jangan pula bila dah clash, si gadis sibuk mencari kekasih hati yang baru. Salah tu. Jika itulah jalan yang dipilih, rugilah gadis tersebut. Kekasih hati memang boleh ditukar ganti tetapi cinta Allah tidak ada galang gantinya. Itulah cinta teragung. Mendekati Allah membuat jiwa tenang. Mengingati Allah membuat hati lapang. Meraih cinta Allah itu satu kemenangan. 


Fitrah manusia lebih menyayangi sesuatu yang dilihat berbanding sesuatu yang abstrak. Kita lebih cinta akan ibu bapa, adik-beradik, kekasih, sahabat. Tetapi tertanya-tanya "Bagaimana aku nak merasai cinta Allah? Susah rasanya kerana aku tak nampak di mana Allah." Ya, memang kita tak melihat Allah tetapi kehadiran-Nya dapat dirasai. Cuba kita kata kita boleh melihat angin. Sudah pasti tak logik kan? Tapi dapatkah kita menafikan bahawa kehadiran angin dapat kita rasakan? Buktinya, apabila angin bertiup, kita melihat baju kita bergerak mengikut arah angin, pipi terasa sejuk dan nyaman. Nah, itulah buktinya angin itu wujud. Allah juga tak dapat dilihat tetapi dapat dirasa kewujudan-Nya. Lihat saja ciptaan-Nya Yang Maha Luas. Laut terbentang luas, gunung-ganang yang tinggi, awan yang berarak pergi, hujan yang turun membawa rahmat dan macam-macam lagi. Subhanallah. Masihkah kita mampu untuk mengatakan kita sukar mencintai Allah? Ana mengingatkan diri ana dan para pembaca untuk sama-sama kita kembali kepada tujuan asal penciptaan kita di muka bumi ini. Wallahua'lam.





www.tips-fb.com

No comments: