Blogger Templates

Followers

Sunday, August 22, 2010

Apabila kecintaanmu benar,
maka semuanya akan terasa mudah,
dan semua yang ada di atas tanah,
akan pulang menjadi tanah lagi.

Allah SWT adalah Tuhan Yang Maha Pemurah. Sungguh, Dia menganugerahi hamba-hamba-Nya sebelum mereka memohon apa yang mereka harapkan. Allah SWT menghargai suatu amal walaupun sedikit dan terus-menerus.Dia seringkali mengampuni banyak kesalahan dan menghapuskan semuanya. Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepada-Nya. Dia tidak pernah kepenatan. Sedikitpun tidak beralih dari satu pendengaran ke pendengaran yang lain. Dia tidak pernah berbuat salah dengan banyaknya permasalahan, tidak pernah berasa jemu dengan tekanan permohonan orang-orang yang memohon, bahkan Dia mencintai orang-orang yang memohon dalam doanya. Dia senang diminta dan Dia tidak marah apabila tidak diminta.

Dia malu kepada hamba-Nya, tetapi sebaliknya hamba-Nya yang tidak tahu malu kepada-Nya. Dia menutupi hambanya walaupun ia tidak menutupi dirinya. Dia mengasihi hamba-Nya yang tidak mengasihi dirinya. Tidak ada yang dapat menghilangkan keburukan kecuali Dia. Sesungguhnya, tidak ada yang dapat mengabulkan doa, menghentikan perselisihan kekhilafan, mengampuni kesalahan, menutupu keaiban, menyelamatkan dari bencana, menolong daripada musibah dan memberikan anugerah melainkan hanya Allah SWT semata-mata.

Allah SWT yang lebih luas Dzat-nya, lebih banyak kasih sayang-Nya, lebih dermawan pemberian-Nya, lebih kuat perlindungan-Nya, dan lebih mencukupi hamba yang bertawakkal kepada-Nya. Kasih sayang-Nya kepada hamba-Nya melebihi besarnya kasih sayang seorang ibu kepada anaknya. Dia lebih senang dengan taubat hamba-nya daripada seseorang yang kehilangan unta kenderaan yang membawa makanan dan minumannya di tengah padang sahara yang membahang, kemudian ia putus asa untuk terus bertahan dalam hidup dan tiba-tiba menemui semula kenderaannya itu.

www.tips-fb.com

No comments: