Blogger Templates

Followers

Monday, August 2, 2010

"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Luhmahfuz) sebelum Kami menciptakannya, sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah." (al-Hadid:22)

Sesungguhnya Allah tidak menetapkan kebaikan atau keburukan seseorang melainkan kerana berpaksikan keadilan dan pengetahuan yang dimiliki-Nya. Sekiranya Allah telah menetapkan hidayah kepada seseorang, itu adalah keupayaan orang tersebut dalam mendekatkan diri kepada-Nya. Sebaliknya, jika Allah menetapkan kesesatan pada orang lain, semata-mata kerana kemahuan orang itu sendiri. Sekiranya Allah mengetahui adanya kebaikan pada diri seseorang, tentu Allah akan buat mereka mampu mendengar dan menerima petunjuk. Allah tidak berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya. Firman Allah SWt yang berbunyi,"Kalau kiranya Allah mengetahui kebaikan ada pada mereka, tentulah Allah mennjadikan mereka dapat mendengar.." (al-Anfaal:23)

Inilah yang menyebabkan orang Mukmin perlu percaya kepada takdir yang juga merupakan salam satu daripada rukun iman iaitu beriman kepada qada' dan qadar. Penolakan terhadap rukun iman ini boleh membuatkan seseorang mukmin cacat keimanannya. Kita mungkin boleh membuat perancangan, tetapi jauh sekali untuk menentukan keberhasilannya. Sesungguhnya, hanya Allah sahaja zat yang menetapkan segala sesuatu dan Allah bersifat Maha Mengetahui segala sesuatu. Wallahua'lam.

www.tips-fb.com

No comments: