Blogger Templates

Followers

Friday, July 23, 2010

Abu Yazid Al Busthami, seorang pelopor sufi, pada suatu hari telah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut. Dengan murung lelaki itu mengadu, "Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepascsaya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelpa, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas dan enggan mencari rezeki, tetapi mengapakah saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"

Sang guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan ubahlah raut mukamu. Kau tahu, Rasulullah adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya."

Lelaki itu tertunduk. Ia berjanji akan memperbaiki penampilannya. Sejak itu wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan diterimanya dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdulillah sesudah itu dia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan."

Namun demikian, ini tidak bererti Islam mengajarkan kemewahan. Islam menganjurkan kesederhanaan, baik dalam berpakaian, menghias tubuh badan mahupun sikap dalam kehidupan seharian.

Nabi Muhammad SAW sendiri jubahnya seringkali sudah luntur warnanya tetapi sentiasa bersih. Umar Al-Khattab, walaupun jawatannya sebagai khalifah, pakaiannya sangat sederhana dan bertampal-tampal. Tetapi keserasiannya selalu dijaga. Sikapnya ramah, wajahnya sentiasa mengulum senyum bersahabat. Raut wajahnya sentiasa berseri.

Tidak hairanlah jika Imam Hassan Al-Basri berpendapat, awal kebersihan suatu pekerjaan adalah raut muka yang ramah dan penuh senyum. Bahkan Rasulullah SAW pernah menegaskan, "Senyum adalah sedekah yang paling murah tetapi paling besar pahalanya."

Demikian pula seorang suami atau isteri, alangkah rosaknya rumahtangga jika suami isteri selalu berwajah tegang. Tidak ada persoalan yang boleh diselesaikan dengan mudah melalui kekeruhan dan ketegangan. Dalam hati yang tenang, fikiran yang dingin dan wajah ceria, InsyaAllah apa jua persoalan dan permasalahan dapat diatasi. Inilah yang dinamakan keluarga sakinah yang dalamnya penuh dengan cinta dan kasih sayang.

www.tips-fb.com

No comments: