Blogger Templates

Followers

Wednesday, June 16, 2010

Bismillahirrahmanirrahim..
Pagi 16 Jun 2010 nampaknya begitu indah pada pandangan tubir mataku. Udara segar masih dapat kuhidu. Getaran jantung masih berdetak seperti biasa. Anggota badan masih boleh digunakan dengan baik. Sungguh, tiada satu pun nikmat milikku yang ada pada tubuhku mahupun di sekelilingku. Semuanya hanyalah nikmat pinjaman Allah yang bersifat sementara untukku yang bergelar hamba-Nya. Perasaanku sedikit bercelaru pagi ini. Ketenangan sedikit terganggu. Ada sesuatu yang berputar ligat dalam fikiranku. Usai menyediakan sarapan pagi, kujengah ke halaman rumah. Kulihat ibu sedang sibuk dengan bunga orkidnya. Begitulah ibu. Masa yang tidak seberapa digunakan sebaiknya sebelum bergegas ke tempat kerja. Hatiku seakan dicuit untuk turut serta. " Menarik juga orkid ni," bisik hatiku. Lantas kusarung selipar dan menuju ke arah ibuku. Kuperhatikan bagaimana ibu menanam orkid di dalam pasu. Mungkin kerana tingkahku yang seakan tertarik hati memerhati gelagatnya, ibu mengajarku bagaimana untuk menanam orkid. Bukan tidak pernah mempelajarinya, tetapi tidak pernah diamal. Itu yang menyebabkan aku terlupa. Begitulah itlmu. Ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah. Entah mengapa pagi ini hatiku teruja untuk menanam orkid. Setelah ibu menunjukkan caranya, aku cuba mengaplikasikan ilmu yang baru sahaja aku peroleh. Wah, berjaya! Hatiku menjerit. Mataku melilau mencari pasu kosong. Aku mahu menanam orkid lagi. Sekurang-kurangnya hatiku yang resah tadi dapat kulupakan seketika. Makin tiada kerja yang kulakukan,makin ligat fikiranku memikirkan tentang sesuatu. Aaaaahhh..hati ini juga perlu ditenangkan. Aku melawan rasa hati yang pedih. Akhirnya aku temui beberapa pasu kecil. Tak sabar mahu melihat hasilnya nanti. Sedar tak sedar, 4 jam kuambil untuk 'menyelesaikan' orkid-orkidku ini. Aku tersenyum girang. " Alhamdulillah, hari ini aku berjaya menanam orkid butterfly. Lain kali aku mahu tanam orkid yang lain pula. Mana tau boleh buka nursery bunga nanti." Aku berangan-angan. Wah, lumayan juga. Kususun pasu bunga di halaman rumah. Aku tersenyum lagi. Gembira melihat gubahan susunan pokok bunga orkid di dalam pasu. Ketika ibu balik ke rumah, ibu memujiku. Bertambah lebarlah senyuman di wajah. Bukan apa, rasa selesa pabila dihargai. Mungkin menanam orkid itu tidak seberapa, tetapi cukuplah sekadar menghiburkan hatiku yang sedang resah ini. Alhamdulillah. Syukran, Ya Allah. Kau beri lagi aku kesempatan untuk menghiburkan hati. Kau beri lagi aku peluang mengenali pokok bunga orkid yang juga merupakan salah satu ciptaan-Mu. Kau beri lagi terapi untuk mindaku walaupun sebentar tadi fikiran ini begitu resah, berserabut. Kau beri lagi aku peluang mengukir senyuman di bibir ini. Kau beri lagi aku peluang untuk terus merasai apa itu kehidupan. Subhanallah.

www.tips-fb.com

No comments: