Blogger Templates

Followers

Thursday, June 17, 2010

Ana titipkan sedikit ilmu yang ana peroleh selepas ana membaca buku berjudul Zero to Hero.

Kunci kejayaan adalah lurusnya persepsi. Apabila persepsi terbentuk dengan pemahaman yang benar, jelas dan menyeluruh, apapun persoalan yang dihadapi akan mudah dipecahkan secara tepat. Imam Syahid Hasan Al Banna menegaskan bahawa fikrah untuk cemerlang ditentukan oleh 3 hal iaitu:
1) Orang-orangnya memiliki persepsi yang jelas tentang fikrah tersebut.
2) Orang-orangnya yakin dengan seyakin-yakinnya dengan kebenaran fikrah tersebut.
3) Apabila hati mereka bersatu padu atas fikrah tersebut.

Sekiranya wujud gambaran yang jelas, keyakinan yang dalam dan cinta yang kuat, maka cemerlanglah fikrah tersebut.

Sebagai muslim, kita yakin dan tiada keraguan bahawa Islam adalah din, agama dan pedoman hidup yang digariskan Allah mencakupi segenap aspek kehidupan untuk seluruh zaman. Jika tidak, pasti agama Islam tidak sesuai pada masa kini. Sebaliknya, islam sentiasa mekar dan kekal dari dulu sehingga sekarang. Jelaslah bahawa Islam tidak pernah pudar ditelan zaman. Ketidakbenaran dan ketidakkeseluruhan akan menyebabkan khurafat, menimbulkan bid'ah, takhayul, tradisi jahiliah dan sebagainya.

Hidup ini umpama menyingkap kabut. Kalau belum melangkah terasa gelap, sesudah melangkah akan tersingkap kegelapan menjadi cahaya. Setiap muslim adalah da'i (pendakwah). Kita semua mempunyai kewajipan untuk berdakwah. hal ini menuntut kita terlebih dahulu untuk memahami apa yang akan disampaikan dengan benar. Islam tidak membiarkan manusia memandang sesuatu secara dangkal, sehingga menyimpan dari landasan sebenar. Al-Quran dan As-Sunnnahlah yang perlu dirujuk kerana Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud " Telah aku tinggalkan dua perkara. Kamu tidak akan sesat selagi mana kamu berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah."

Justeru, ubahlah persepsi yang mana untuk berubah itu memerlukan material. Sesungguhnya material itu bukanlah segala-galanya. Allah telah berfirman dalam ayat kesebelas Surah Ar-Rad yang berbunyi " Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. "

www.tips-fb.com

No comments: